سمناکس اصل آمریکایی

  • تاریخ : ۶ام مرداد ۱۳۹۷

با توجه به تریلر E3 بازی Resident Evil 2 Remake و صحبت‌های سازندگان در مورد این بازسازی، تمام اطلاعاتی که از این عنوان وحشت و بقا می‌دانیم را در این مطلب جمع‌بندی خواهیم کرد.

پس از سال‌ها انتظار کپکام (Capcom) بالاخره بازسازی عنوان کلاسیکش یعنی Resident Evil 2 در ژانر وحشت و بقا را آغاز کرد. اگر فقط تریلر معرفی در E3 2018 را دیده باشید، احتمال برایتان سوال پیش آمده که گیم پلیش چگونه است و چقدر به نسخه اورجینال در سال ۱۹۹۸  وفادار خواهد بود. البته هنوز جزئیات زیادی وجود دارد که از آن‌ها مطلع نیستیم، اما حداقل کپکام در مورد برخی از اساسی‌ترین تغییراتش، اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته است.

برای این که شما را در جریان همه موارد Resident Evil 2 remake قرار داده باشیم، تمامی اطلاعاتی که تاکنون از بازی می‌دانیم را در این مطلب جمع‌بندی کردیم: این که اساس بازی چگونه خواهد بود، چرا زوایه دوربین سوم شخص و از پشت شانه است، نسخه کلکسیونی به چه شکل ارائه می‌شود و بسیاری موارد دیگر…، با ما همراه باشید.

 


برای شفاف‌سازی: بازی تمام بازسازی است


شاید اسم عنوان Resident Evil 2 remake شما را به اشتباه بایندازد، اما بازی کاملاً یک بازسازی ازعنوان کلاسیک است و فقط یک نسخه ریمستر از بازی کلاسیک PS1 با گرافیک آپگرید شده نخواهد بود (چیزی که در مورد ریمیک بازی Resident Evil در سال ۲۰۰۲ شاهدش بودیم). شما بار دیگر کنترل یک پلیس تازه‌کار به نام «لیان» و دانشجوی کالج به نام «کلیر ردفیلد» را به عهده خواهید گرفت که دو سال پس از وقایع اولین Resident Evil و تبدیل شهروندان راکون سیتی به دلیل گسترش یک ویروس به زامبی در تلاش‌اند که از شهر فرار کنند.

این پروژه از زمانی آغاز به کار کرد که یوشیکی هیرابایاشی، تهیه کننده کپکام در ۳۰ جولای ۲۰۱۵ (۸ مرداد ۱۳۹۴) در صفحه فیسبوکش از انجمن Resident Evil پرسید که آیا علاقه‌ای به یک بازسازی دارند. این درخواست با حمایت طرفداران مواجه گردید و به هیرابایاشی انگیزه داد تا بعدها این ایده را با رئیسش به اشتراک بگذارد. نتیجه این مکالمات در آگوست همان سال تأیید شد و هیرابایاشی بازی را طی یک پیغام ویژه رسماً به طرفداران اعلام کرد.

 

Resident Evil 2 remake

 


دوربین بازی به چه شکل است؟


دوربین Resident Evil 2 remake مشابه Resident Evil 4 به شکل سوم شخص و پشت شانه‌ خواهد بود. اگر نگران این هستید که remake از بازی اصلی با سیستم دوربین ثابت خیلی فاصله بگیرد، خیالتان راحت چون این «بازسازی» بیش از هر چیز روی وحشت و بقا پافشاری دارد. شما از قدرت و انعطافی که در عناوین اکشن‌تر این سری وجود داشتند، برخوردار نخواهید بود.

چنین چیزی در خود مبارزه نمود پیدا می‌کند. وقتی که هدف می‌گیرید، گوشه‌های خطوط هدفتان به آرامی بسته می‌شوند و موقعیت شلیک دقیق‌تر را برایتان فراهم می‌آورند. وقتی که حرکت می‌کنید، هدف دوباره به حالت اولش باز می‌گردد و زمان می‌برد تا مجدداً بسته شود. شلیک‌ها نیز کمی زمان می‌‎گیرند تا آماده شوند و برای این که آن‌ها را به هدف بزنید باید دقیق باشید و ثابت بیاستید، نمی‌توانید پشت سر هم و در حال حرکت تیراندازی کنید و انتظار داشته باشید که تیرتان به هدف بخورد. شاید این تغییر کوچکی باشد اما حس کنترل شما را کاملاً تحت تأثیر قرار خواهد داد. شیوه جدید هدفگیری شبیه به نسخه مدرنیزه بازی‌های کلاسیک Resident Evil است، با این مزیت که به شما اجازه می‌دهد حرکت کرده و به هر کجا که خواستید تیر بزنید.

پیشروی داستانی هم تا حد زیادی مشابه Resident Evil 2 اصلی خواهد بود. شما همچنان معما حلی می‌کنید، به دنبال کلیدهای مختلف می‌گردید، منابع جمع کرده و برای استفاده آینده‌تان درون جعبه‌های آیتم‌ ذخیره ‌می‌کنید، با این حال آزادی بیشتری برای جست وجو و کشف اسرار مخفی وجود دارد، که تغییر سازنده‌ای برای بازی محسوب می‌شود. شما در مسیرهای جدیدی کند‌ و‌ کاو می‌کنید و آیتم‌‎‌های جدیدی را به دست می‌آورید که ممکن است در مسیر بازی اصلی به شما کمک کنند.

به همان شکل که Resident Evil 7 حس و حال یک Resident Evil کلاسیک با نمای دوربین اول شخص را داشت، بازسازی Resident Evil 2 همان حس را با نمای پشت شانه منتقل خواهد کرد.

 


چرا نمای دوربین سوم شخص؟


همان طور که گفته شد Resident Evil 2 remake دوربین سوم شخص و پشت شانه خواهد داشت. هیرابایاشی به سایت GameSpot گفت او و تیمش این دوربین را به این دلیل انتخاب کردند، چون می‌خواهند تجربه بازی در اساس وحشتناک باشد و مواجهه با زامبی‌ها ملموس‌تر شود، این تجربه تنها با این نمای دوربین به دست می‌آیند. او اذعان داشت که این نمای دوربین همچنین به این دلیل انتخاب شده که امکانات جدیدی برای حل معماهای کلاسیک سری فراهم آورد.

بر اساس گیم‌پلی بازی در E3 2018 نمای سوم شخص در مارپیچ‌های اداره پلیس به درستی منطبق بوده و حس وحشت در فضای بسته را کاملاً القا می‌کند. سوال این جا است که این ویژگی چگونه در بخش‌های بعدی بازی پیاده خواهد شد.

 


بازسازی تا چقدر به نسخه اصلی وفادار است؟


برای قضاوت در مورد وفاداری به نسخه اصلی، در حال حاضر فقط اداره پلیس راکون سیتی را در اختیار داریم، (اولین مکانی که در تریلر قابل بازی E3 شاهد بودیم). ظاهرا remake با دقت تمام، همه اتاق‌ها و راهروهای نوستالژیک بازی قبلی را بازسازی و جزئیات جدیدی برای حس و حال مدرن به آن اضافه کرده است. بعضی از اتاق‌ها دوباره بازسازی شده‌اند اما ساختار اصلی اداره پلیس همانند گذشته است (حداقل براساس طبقه اول). بعضی مناطق تاریکتر از نسخه اصلی ساخته شده‌اند و لیان مجبور است برای جست وجوی محیط از چراغ قوه‌اش استفاده کند. علاوه بر این دیگر خبری از لودینگ بین درها وجود ندارند، بنابراین با تکنیک فرار از دست زامبی‌ها خداحافظی کنید، اکنون زامبی‌ها هر اتاقی که بروید شما را دنبال خواهند کرد.

لیان هنوز هم همان پلیس تازه کار و خوش قلبی است که می‌شناختیم، با این حال حس جوانی و جویای نامی در دیالوگ‌هایش بیشتر نمود پیدا می‌کنند. فرمانده «ماروین باراق» نیز با همان شخصیت محکم و باوقارش خواهد بود که به لیان در مورد خطرات آینده هشدار می‌دهد، اما ظاهراً نقش بیشتری در بازی دارد و پس از این که به شما یک چاقوی جنگی (کلید دیجیتالی نمی‌دهد) هدیه می‌دهد در سالن اصلی حضور خواهد داشت.

وقایع داستانی نیز بازسازی شده‌اند. صحنه‌هایی که تا کنون شاهد بودیم به نسخه کلاسیک فوق‌العاده شباهت داشتند، اما روند داستانی تا حدودی متفاوت است. برای مثال به جای این که برای باز کردن درهای دو بخش شرقی و غربی با ماروین ملاقات کنید، ابتدا مجبورید که بخش شرقی اداره پلیس را جست و جو نمایید.

 


کمپین لیان و کلیر چگونه خواهد بود؟


یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد Resident Evil 2 اصلی شیوه جداسازی دو کمپین‌هایش بود؛ شما این انتخاب را داشتید که بازی را با لیان یا کلیر آغاز کرده و براساس این که بازی را با کدام به پایان برسانید، می‌توانستید آن را از زوایه دید شخصیت دیگر نیز دنبال کنید. بر اساس این سیستم، هر یک از دو شخصیت قابل بازی با توجه به این که سناریوی کدام را انتخاب می‌کنید با معماها و خط‌های داستانی متفاوتی مواجه می‌شدند. شما این انتخاب را داشتید که بازی را با سناریوی A با هر یک از دو پروتاگونیست بازی پیش ببرید و پس از آن سناریوی B او را به پایان برسانید، یعنی در مجموع ۴ سناریوی مختلف تعریف شده بود.

ظاهراً Remake از این سیستم استفاده نخواهد کرد، در عوض دو کمپین کاملاً جداگانه با لیان و کلیر خواهد داشت. هنوز مشخص نیست که آیا تصمیماتتان در هر یک از این دو کمپین روی دیگری تأثیر می‌گذارد یا خیر.

Resident Evil 2 remake

 


بازی از VR پشتیبانی خواهد کرد؟


Resident Evil 7 از اولین عناوین پرهزینه‌ای بود که می‌توانستید تمامش را با یک هدست VR تجربه کنید، به این جهت سوالات زیادی پرسیده می‌شد که آیا Resident Evil 2 remake هم از چنین قابلیتی برخوردار است. تهیه کنندگان بازی یعنی تسویوشی کاندا و یوشیاکی هیرابایاشی تأیید کردند که به دلیل دوربین سوم شخصی و پشت شانه، remake به شکل VR قابل بازی نخواهد بود.

 


ویژگی‌های جذاب دیگری هم وجود دارد؟


همانند Resident Evil remake هر زمان که توسط زامبی‌ها گرفته شدید، می‌توانید به آن‌ها چاقو زده یا برای آسیب کمتر از خودتان دورشان کنید. نکته جالب اینجا است که چاقوی شما در بدن زامبی باقی خواهد ماند و می‌توانید دوباره برش دارید. فقط سوال این است که اگر چاقویتان در بدن یک زامبی جا بماند و برش ندارید هنگام مواجهه با معماهایی که با چاقو حل می‌شوند چه کار خواهید کرد؟ آیا باید به عقب برگشته و حتماً آن را دارید؟ یا چندین چاقو در مکان‌های مختلف وجود دارند که می‌توانید پیدا کنید؟ باید تا اطلاعات بیشتر منتظر بمانیم.

حین جست وجویتان در RPD، تخته‌های چوبی خواهید یافت که می‌توانید برای بستن در و پنجره و جلوگیری از ورود زامبی‌ها و دیگر تهدیدات بیولوژیکی از آن‌ها استفاده کنید. اگر نبود صفحه‌های لودینگ بین درها احساس امنیتتان را برهم زده‌اند، این تخته چوب‌های جدید می‌توانند جایگزین مناسب و به درد بخوری باشند.

در آخر مکانیک ساخت و ساز با استفاده از باروت وجود دارد که اجازه می‌دهد، بسته به نیازتان فشنگ بسازید. اگر بازی شبیه به گذشته باشد، احتمالاً بیشتر روی ساخت فشنگ‌‎های تمرکز خواهید کرد که بتوانند دشمنان قوی‌تر را از پا در آورند.

 


محتویات نسخه کلکسیونی چیست؟


Resident Evil 2 remake

نسخه کلکسیونی یک نسخه deluxe از بازی را شامل می‌شود که در واقع Resident Evil 2 همراه با یک طراحی بسته‌بندی ویژه و یک پک اضافه DLC است. این پک حاوی دو لباس برای لیان، سه لباس برای کلیر، اسلحه Samurai Edge و یک کد برای شنیدن موزیک اصلی به جای آهنگ متن بازسازی است.

نسخه کلکسیونی همچنین یک مجسمه ۱۲ اینچی از لیان، یک آرت بوک ۳۲ صفحه‌ای، نسخه دیجیتالی ۲۵ تا از آهنگ‌های بازی و یک پوستر از اداره پلیس راکون سیتی را شامل می‌شود. همه این‌ها در یک جعبه با تم .R.P.D جمع‌آوری شده‌اند. قیمت این نسخه ۲۰۰ دلار آمریکا و ۲۴۰ دلار کانادا خواهد بود.


تاریخ انتشار چه زمانی است؟


Resident Evil 2 remake در تاریخ ۲۵ ژانویه (۵ بهمن) ۲۰۱۹ برای پلتفرم‌های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و کامپیوترهای شخصی منتشر خواهد شد. زمان زیادی باقی نمانده، اما نمی‌دانم چرا این قدر کند می‌گذرد.