سمناکس اصل آمریکایی

  • تاریخ : ۱۸ام مرداد ۱۳۹۷

سیاست شرکت کپکام ساخت بازی­‌هایی با کیفیت بالا است و حتی اگر در ابتدای انتشار یک بازی، فروش آن به اندازه بازی‌های هم رده و یا حتی پایین­‌تر نباشد، این شرکت می‌­داند که با گذشت زمان، درنهایت محصول با کیفیت آن‌ها برنده خواهد بود.

طبیعتا هر ناشری حق دارد درباره اینکه یکی از بازی­‌هایش چقدر فروش می­‌کند، نگران باشد. درواقع هر کسی که چیزی برای فروش ارائه می­‌کند، این نگرانی را دارد، چرا که این موضوع با درآمد او رابطه مستقیم دارد. اما شرکت کپکام ادعا می­‌کند که برای آن‌ها، میزان فروش الزاما مهم‌ترین عامل نیست.

استوارت ترنر، مدیرعامل شرکت کپکام در اروپا، طی مصاحبه­‌ای که با Gamesindustry.biz داشته است، اظهار کرد که این شرکت، امتیاز بالا و نظرهای مثبت مشتریان خود را به ارقام بالای فروش ترجیح می‌­دهد. ترنر بیان کرد:

در برخی موارد، دریافت یک امتیاز خوب برای یک بازی، مانند این است که شرکت کپکام میلیون‌ها دلار فروش کرده باشد. ما ترجیح می‌­دهیم که به عنوان مثال امتیاز ۹ دریافت کرده و فروش کمتری داشته باشیم، تا اینکه مثلا امتیاز ۶ اما با فروشی بالاتر را تجربه کنیم. لااقل تا زمانی که سهام‌دارانی را در شرکت داریم که باید راضی بمانند، مسئله شرکت، فقط عملکرد تجاری نخواهد بود.

Devil May Cry 5

البته این ذهنیت، در مقایسه با بازی سازان ژاپنی، که در فرهنگ خود نوعی غرور و افتخار نسبت به کارشان دارند، چندان هم غافلگیرکننده نیست. بازی‌های آن‌ها کارشان است، و کار آن‌ها مستقیما بر خود و شرکتشان تاثیر می­‌گذارد. شهرت داشتن به ساخت همیشگی بازی­‌های فوق‌العاده، بالاترین تقدیر و ستایش در این صنعت می­‌باشد. این اندیشه، درباره تمام بازی سازان دنیا، و نه فقط ژاپنی‌­ها، صادق است و باعث می‌­شود که همه بخواهند کارشان را به بهترین شکل به انجام رسانند.

البته فروش بالا در کنار دریافت یک امتیاز خوب، به خصوص برای شرکتی که معمولا عنوان بازی­‌های تراز اولی را منتشر می­‌کند، چیزی دست نیافتنی نیست. اخیرا شرکت کپکام، به جای اینکه امید خود را معطوف فروش روز اول انتشار بازی کند، روی فروش طولانی مدت آن سرمایه گذاری کرده­ است. برخورداری از کیفیتی بالا و منافع حاصل از آن، چیزی است ماندگار که دست به دست می­‌شود، و به نظر می­‌رسد شرکت کپکام هم روی این اصل حساب بازکرده است. در واقع از دیدگاه این شرکت، اگر یک بازی با امتیاز ۶ بتواند در فروش خود از بازی دیگری با امتیاز ۹ سبقت بگیرد، چیزی خلاف قاعده است. بازی دوم که موفق به کسب امتیاز ۹ شده است، در نهایت در این رقابت پیروز خواهد شد، چراکه ساخت محصولی با کیفیت، بهترین راه برای فروش نسخه‌های هر چه بیشتر در طول زمان است.