سمناکس اصل آمریکایی

  • تاریخ : ۱۴ام آبان ۱۳۹۷

گزارش موسسه IDC نشان می‌دهد که علیرغم افت جهانی بازار تبلت ، همچنان آیپد اپل در رقابت با تبلت‌های سامسونگ و آمازون در صدر پرفروش‌ترین تبلت‌های دنیا است.

iPad / آیپد اپل

با توجه به اینکه بازار جهانی فروش تبلت دستخوش نوسان و افت فروش شده است اما شواهد نشان می‌دهند که آیپدها (iPad) با اقتدار رتبه نخست فروش جهانی تبلت‌ها را بخود اختصاص داده‌اند. اپل در این رقابت با پیروزی بر رقبایی چون سامسونگ و آمازون در صدر جدول محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین تبلت‌های دنیا قرار گرفت.

تحلیلگران موسسه داده‌های بین المللی (IDC) می‌گویند علیرغم آنکه درآمد سه ماهه اخیر اپل از فروش آیپد در سال جاری با کاهش و افت همراه بوده است، اما هنوز هم کوپرتینونشین‌ها صدر بازار فروش جهانی تبلت‌های دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. تحلیلگران با مقایسه افت ۸٫۶ درصدی بازار کل در سه ماهه سوم سال، این افت فروش آیپدها را چندان زیاد نمی‌دانند.

کمپانی اپل روز جمعه در گزارش سه ماهه مالی خود اعلام کرد که در سه ماهه قبلی، ۹٫۷ میلیون آیپد فروخته است که در مقایسه با سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۰٫۳ میلیون واحد کاهش در فروش آیپد داشته است. هرچند علیرغم این کاهش ۶ درصدی، فروش کمپانی اپل همچنان یک سروگردن بالاتر از سایر رقبا در بازار فروش آیپدها قرار دارد.

براساس داده‌هایی که IDC منتشر کرده است، اپل ۲۶٫۶ درصد از سهم بازار تبلت دنیا را به خود اختصاص داده است که ۲۵٫۹ درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است. علت افزایش سهم اپل در بازار تبلت را می‌توان به افول و کمرنگ شدن حضور سایر رقبا در این بازار نسبت داد. IDC در گزارشش می‌نویسد:

آیپد که اوایل فروردین (اواخر مارس) سال جاری عرضه شد بیشترین رقم فروش کل سال میان تبلت‌ها را به خود اختصاص داده است؛ هرچند که نتوانست رشد خود نسبت به سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ را حفظ کند.

در لیستی که IDC همراه با این گزارش منتشر کرده است، اپل با اختلاف فاحشی بالاتر از رقیب اصلی و گردن کلفت خود یعنی سامسونگ در رتبه نخست ایستاده است. این غول فناوری کره جنوبی در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ به رقم ۵٫۳ میلیون فروش تبلت دست یافته و ۱۴٫۶ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. این رقم کمتر از ۶ میلیون فروش در دوره مشابه سال گذشته است و سهم بازار نیز در مقایسه با سهم ۱۵ درصدی بازار در سال گذشته، اندکی کاهش داشته است.

IDC reporting of most popular tablet

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani) تحلیلگر ارشد پژوهشی می‌گوید:

بازار تبلت در حال حاضر بیش از هر زمانی شبیه بازار کامپیوترهای خانگی قدیمی است. علیرغم آنکه اپل و سامسونگ هردو در رتبه‌های اول و دوم پرفروش‌ترین تبلت‌های دنیا قرار گرفته‌اند، با این‌حال این دو غول دنیای فناوری سراغ نوآوری در محصول و بازاریابی رفته‌اند تا خود را بیش از پیش نسبت به سایر رقبا متمایز کنند.